Egészségesebb a kerékpározás és a futás a súlyemelésnél

Ha sokat mozgunk, egészségesebbek leszünk, viszont ha egyáltalán nem művelünk rendszeresen semmilyen testmozgást, könnyebben elkaphatunk bármilyen betegséget. Amerikai kutatók azt vizsgálták, hogy melyik az a legeredményesebb mozgásforma, amelyik a legkedvezőbben befolyásolja az anyagcserét.

Azt már korábban is megfigyelték: vannak olyan tünetek, amelyek jellegzetesen együttesen jelentkeznek. Ilyen tünet együttes például a 4 „e”: vagyis az elhízás, az emelkedett vércukor, az emelkedett vérnyomás, és az emelkedett vérzsír szint. A sejtek működése, és anyagcseréje valójában a létünk alapvető eleme. Ezt az együttest hívjuk metabolizmusnak, ebből ered a metabolikus szindróma, amely például az előbb említett kóros eltérések együttese az anyagcserében. A metabolikus szindróma kezelésének fontos részét teszi ki a mozgás.

Az erre vonatkozó vizsgálódásaik eredményét a Lori A. Bateman és munkatársai az American Journal of Cardiology című folyóirat egyik számában közölték. A tesztre olyan embereket választottak ki, akik túlsúlyosan voltak, magas vérnyomással és vércukorszinttel rendelkeztek, és valamennyiüknél a vérzsír szintje is kóros volt. Így a vizsgált személyekről elmondhatjuk, hogy 80 százalékban érvényesült a 4 „e” esete. Olyan illetőket választottak ki a vizsgálati feladatok elvégzésére, akik 18-70 év között voltak. A kiválasztott emberek nagy részben ülő munkát végeztek és jellemzően nem sok rendszeres aktív mozgásban volt részük. Végül a felmérést készítő csoport 86 olyan embert választott ki, akiknél az előző feltételek teljesültek és a résztvevőket három csoportba osztották.

Az első csoportban lévő emberek súlyt emeltek, heti három, és napi három alkalommal, körülbelül 8 és 12 kilogramm közötti tömeget úgy, hogy a lehető legtöbb izmot megmozgassák. A másik csoport tagjai heti 120 percben futottak futószalagon, és tekertek szobabiciklin úgy, hogy a maximális oxigénfogyasztás 75 százalékát emeljék. A harmadik csoport tagjai minkét edzést kombinálva csinálták. A kiválasztott alanyok összesen 8 hónapon keresztül edzettek, aminek végül meg is lett az eredménye. A felmérés összesítése után a szakértők azt tapasztalták, hogy az anyagcsere folyamatok a kombinált edzést végzőknél javultak a leginkább, második helyen pedig a futó, kerékpározó edzést végző csoport végzett. A súlyemelés programban részt vevők izomcsoportjai megerősödtek, azonban jelentős javulást nem értek el az anyagcserét illetően. A szakértők a következtetéseket levonva azt nyilatkozták, hogy a szív-, és érrendszer karbantartására a legjobb módszer a futás és a kerékpározás.

admin

Back to top